Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (28)

Výměna těsnění pod hlavou Fabia 1.4 MPI, plus výměna hydroštelů

Jelikož mimo jiné opravy občas dělám i nějakou tu výměnu těsnění pod hlavou na fábii 1.4 MPI a jelikož si už hooodně dlouho slibuji, že o tom napíšu článek, kdy je lepší doba se do toho konečně pustit než po úspěšné dvacáté výměně :-)


Dalším důvodem, proč píšu tento článek jsou některé (ne všechny) články nebo videa na YouTube, která výměnu popisují neúplně nebo včetně totálně špatných a zbytečných postupů a komentářů a hlavně poslední majitel, který mě při opravě napomenul, že to na YouTube viděl borce dělat trošku jinak. No tak jistě, pokud to viděl na YouTube, tak to tak přece musí bejt :-)
Možná nejdřív přejděte na disclaimer...

Sice jsem se zprvu dost zděsil, ale zjistil jsem, že ani já nejsem neomylný, takže pokud i tady narazíte na nějakou chybu, dejte mi prosím vědět. Článek je trošku delší, ale snažil jsem se obsáhnout a popsat všechny důležité věci.

Ve skutečnosti je výměna těsnění pod hlavou a to včetně hydroštelů na fábce 1.4 MPI relativně jednoduchá a to dokonce včetně výměny vymezovacích kroužků pod vloženými válci - včetně nastavení přesahu válců, kde se nemusí sundávat vana a kuchat ven písty.

Spousta fábek má namontovaný i LPG, takže jsem většinou vybíral fotky z fábek, kde byl LPG namontovaný. Fábky bez LPG to budou mít o trošku jednodušší.

Příklad motorového prostoru u fábie 1.4 MPI s LPG, bude potřeba nějaká ta práce navíc...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (3)

Příklad motorového prostoru u fábie 1.4 MPI bez LPG, o poznání jednodušší. Tady už je teda sundaná i hadice sání a sací hrdlo, ale i tak o dost práce méně...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (65)

Takže jdeme na to...

Práce se provádějí na studeném motoru.
Při práci mějte vyřazený rychlostní stupeň, proto zvláště dbejte na dobré zabezpečení vozidla proti pojezdu. Vyřazujeme právě z důvodu, kdyby se vozidlo z jakéhokoli důvodu pohnulo, aby nedošlo k nechtěnému vysunutí vložených válců.

1. Jako první doporučuji odpojit akumulátor. Stačí mínusová svorka. Pokud máte rádio na kód, tak mít na paměti, že po opětovném připojení ho pravděpodobně bude rádio vyžadovat.

2. Vypustit vodu z chladícího okruhu. Doporučuji oddělat víčko na vyrovnávací nádobce a uvolnit svorku na spodní velké hadici od chladiče, hadici vytáhnout a nechat odtéct maximum kapaliny. Potom víčko na vyrovnávací nádobku vraťte, aby se do ní nedostávaly nečistoty....
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (93x2)

3. Když už budete dole kvůli vypouštění chladící kapaliny, můžete zrovna odšroubovat 4 matky držící malý katalyzátor k výfukovým svodům.

4. Sundat kryt motoru, ten je ale samozřejmě možno sundat kdykoli předtím.

5. Odpojit konektor od  zapalovací lišty a odmontovat zapalovací lištu, zespoda drží na dvou inbusech...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (3x2)

6. Odpojit hadici sání nebo rovnou demontovat celé sací hrdlo i s hadicí sání. Sací hrdlo drží na třech šroubech...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (3x1)

7. Odpojit všechny hadice a konektory. Je zbytečné vypisovat každou jednotlivou hadici a konektor. V podstatě se jedná o hadice od termostatu, na sacím potrubí z vašeho pohledu vpravo dole je schovaná hadice podtlaku k posilovači brzd, palivová hadice k rozdělovači paliva (k palivové liště), hadice nasávání teplého vzduchu. Kabely od škrtící klapky, od snímače teploty a podtlaku za škrtící klapkou, od vstřikovačů, od termostatu. U LPG fábií je toho samozřejmě víc, třeba přívod plynného LPG od reduktoru ke vstřikovačům, kabeláž vstřikovačů. No prostě uvidíte co je na hlavu a sání připojeno, to odpojit. Motor by potom měl vypadat nějak takto...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (5)

Škrtící klapka, palivová lišta (rozdělovač paliva) se vstřikovači, výfukové a sací potrubí se nedemontují, sundávají se i s celou hlavou.

8. K sacímu potrubí jsou z obou boků připevněny vzpěry. Stačí odmontovat pouze šroubky přišroubované k sání a vzpěry mírně odklonit do boku...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (68x2)

9. Odšroubovat uchycení olejové měrky, není potřeba vyndávat celý trychtýř měrky, stačí ho jen odklonit, v bloku motoru se volně otáčí.

10. Odmontovat držák motoru. Odmontovat pouze ty označené 3 matice a 2 šrouby...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (7x1)

11. Oddělat držák alternátoru, možná bude potřeba vymontovat zapalovací svíčku kvůli přístupu k matce...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (6x1)

12. Sundáme ventilové víko...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (8)

13. Začneme povolovat šrouby hlavy motoru. Postupujeme v opačném pořadí než ve kterém se provádí montáž.

Schéma hlavy motoru s čísly šroubů...
Čísla šroubů hlava motoru Fabia 1.4 MPI
Zcela povolíme matky 11,12, a 14. Šroub a matka č.13 by měly být demontovány z kroku 11...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (67x2)

14. Dále povolíme šrouby 1 až 10 o 1/4 otáčky neboli o 90°. Povolujeme postupně podle čísel od 1 do 10...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (8x1)

15. Potom znovu povolíme šrouby 1 až 10 o 1/4 otáčky neboli o 90°. Šroub č.10 má na některých autech šestihrannou hlavu, někdy je to imbus.

16. Šrouby zcela vymontovat a popsat jejich pozice. Je nutné je vrátit zpět na jejich původní místa. Je nutno vrátit pod ně podložky, pokud tam byly.
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (11x2)

Tady přikládám popis délek šroubů a podložek pro případ, že byste šrouby omylem pomíchali...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (93)

Po demontáži šroubů se u některých fábií hlava motoru svou vahou sama odklopí směrem dozadu, proto ji opatrně přidržujte. U některých fábií je stále přilepená k bloku. V tomto případě stačí jemný poklep gumovým kladívkem. Nikdy nic nestrkejte mezi blok a hlavu!!!

17. Vymontovat šrouby držící hřídel vahadel a oddělat hřídel vahadel. Je jedno, jestli vahadla demontujete, když je hlava ještě na bloku nebo když už ji máte sundanou. Demontáž hřídele vahadel ani není nezbytně nutná, může zůstat celou dobu na hlavě jen se potom při opětovné montáži hlavy na blok hůře nasazují rozvodové tyče do vahadel...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (11x3)

18. Demontovat hřídel s vahadly...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (12)

19. Vyndat rozvodové tyčky (také nazývané zdvihací tyčky) a popsat jejich původní pozice. Je vhodné je vrátit na stejné místo. Pokud pozice spletete, nic se nestane, ale měli byste znovu nastavit hydroštely (ale není to úplně nutné). Pokud rozvodové tyčky vrátíte na stejné místo, hydroštely nejsou třeba znovu nastavovat. Tady jde spíš o to, že jsou styčné plochy mezi hydroštelem + tyčkou a vahadlem + tyčkou vyběhané a "opotřebované" přesně na sebe (snad jsem to vysvětlil tak, aby to bylo správně pochopeno :-)
Pokud se kromě těsnění pod hlavou mění i hydroštely nebo podložky pod válci, hydroštely by se měly nastavit znovu tak i tak.
Nastavením hydroštelů myslím provedení základního nastavení hydraulického vyrovnávaní ventilové vůle...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (12x1)

20. Sundáme hlavu motoru. Tady se naskýtá první pohled na vadné těsnění...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (70)

Po bližším prozkoumání lze na těsněních vidět různé vady...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (71)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (72)

21. Důkladně jemně očistíme a zkontrolujeme blok motoru. Neměly by být vidět žádné praskliny, trhliny, škrábance, ťukance, jako v tomto případě, kdy měl majitel auto v servise, kde se mu na něm pravděpodobně vyřádili nějací prasata učni. Tohle mohlo udělat jen prvotřídní hovado. Blok totálně poničený, poškrábaný, obouchaný, na první fotce dokonce naprasklý závit, na čtvrté fotce zevnitř uražený kus bloku, který jsem potom našel na hydroštelu...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (62)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (63)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (59)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (60)

Majitel si nepřál nechat blok srovnat (opravit, zbrousit dosedací plochy), je to složitější a nákladnější než nechat zbrousit hlavu, tak se to risklo složit a i takto poničený blok dnes jezdí už druhým rokem bez sebemenšího úniku a problému. Poškozený závit jsem opravil vložkou Helicoil.

Tady na jiném autě blok zcela v pořádku, čisté dosedací plochy, nepoškrabaný, nedotlučený, takhle by to mělo vypadat... Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (80)

Taktéž dobře očistíme dosedací plochy na vložených válcích. Nepoužíváme žádné tvrdé nástroje, jako šroubováky a podobně. Osobně používám isopropylalkohol, hadr a plastovou škrabku.

22. Důkladně očistíme a zkontrolujeme hlavu motoru. Místy je vidět, kudy to profukovalo z válce do vody...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (20x1)

Takto by měla vypadat vyčištěná hlava...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (22)

A nebo jiná čistá hlava včetně sundaného sání a výfukových svodů...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (88)

Pokud sundáváme sání a výfukové svody, vždy čistíme i jejich dosedací plochy. Vše co nejpečlivěji v rámci možností domácí opravy.
Dosedací plochy vložených válců a bloku motoru čistím plastovou škrabkou, isopropylem a hadrem. Hlavu válců a dosedací plochy sání a výfuku čistím jemnou brusnou houbičkou...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (95)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (89)

Není dost tvrdá na to, aby hlavu poničila, ale dobře odstraní zbytky těsnění, hlava je pak krásně lesklá.
Potom je potřeba hlavu pečlivě vymýt a vyfoukat stlačeným vzduchem.

Někdy je potřeba přetěsnit i škrtící klapku. Zrovna vymontuju i snímač teploty a tlaku, vyčistím otvory a dosedací plochy a namontuji nové těsnění...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (90)

Sundávat výfukové svody, sání, škrtící klapku, snímač teploty a tlaku ve většině případů není třeba. Popis a fotky výše jsem použil jen pro informaci, kdyby se do toho někdo pustil, například pokud by věděl, že je nasáván falešný vzduch, nebo prostě pro jistotu v rámci opravy.

Šrouby sání a výfuku na hlavě se při opětovné montáži potírají měděnou pastou...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (88x2)

22. Srovnání roviny hlavy motoru při výměně těsnění pod hlavou na Fabii 1.4 MPI.
Tady ve vás pravděpodobně vzbudím trochu nejistoty, ale vězte, že rozhodně není potřeba nechat hlavu srovnávat vždy, tak jak se to všude říká a píše. A to zejména v případech, kdy jsou vložené válce utopené a vkládají se pod ně měděné podložky. Ze svých 20ti oprav jsem nechával hlavu srovnávat pouze 3x. V jednom případě byl motor silně přehřátý a dalo se předpokládat, že byla hlava silně zkroucená (tím silně myslím třeba jen v desetinách mm). V dalším případě byla hlava trošku víc vyžraná od fridexu, tak aby neprotíkala, dala se srovnat a udělat tlaková zkouška. V posledním třetím případě byla na hlavě nepatrná trhlina nebo škrábanec, takže se nechala zbrousit a opět udělat tlaková zkouška. Takže v 17ti ze 17ti případů, kdy jsem hlavu srovnat nenechal motory dlouhodobě běží jak mají, bez nějakých úniků. V těchto všech případech se nikdo nevrátil s reklamací. Chce to ovšem nějakou tu praxi a dobře zhodnotit stav motoru i hlavy.

23. Zkontrolujeme přesah válců. V domácích podmínkách je dobrým pomocníkem například rovný úhelník nebo posuvné měřítko, které položíme napříč přes válec. Ujistěte se, že jsou válce dobře zasunuté dolů, až na doraz. Pomocí měrek zjistíme, jak vysoko válce přesahují nad blok motoru. Podle dílenské příručky musí přesah být 0,07 až 0,12 mm. Osobně jsem bez následných problémů skládal motor s přesahy pouze 0,02, ale také s přesahem 0,15mm. Záleží, jak majitel spěchá a kolik je ochotný do opravy investovat. Pod 0,02 bych už asi opravdu doporučil vydělat válce a nasadit nové vymezovací podložky (provést nastavení přesahu válců). Není to naprosto nic složitého...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (80)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (79)

Dodnes nechápu, proč všechny a tím myslím všechny servisy i domácí kutilové sundávají vanu a vyndávají písty ven, když je potřeba měnit podložky pod válci. Žádný servis vám to bez demontáže vany a pístů neudělá, nikde ve videích to bez této nesmyslné demontáže neuvidíte. U servisů to chápu, tam se musí vydělat ňáký ty love, ale proč si to takhle dělají i lidi v garážích??? Jde to i bez této nesmyslné demontáže pístů a sundávání vany.

23. Pokud jsou tedy válce příliš utopené (mají malý přesah), opravdu je nutné válce demontovat a nasadit nové vymezovací podložky. Prodávají se v různých velikostech. Je nutné vyměnit i původní podložky. To znamená, pokud již na válcích jsou dejme tomu podložky o výšce 0,1mm a potřebujeme přidat podložky 0,12mm, oboje tyto podložky musí být nové. Původní 0,1mm vyměníme za nové a přidáme další nové 0,12mm.

Jdeme na to.
Válec chytneme a opatrně začneme tahat nahoru, přitom válcem jemně točíme doleva a doprava. Válec v jeho axiální ose nevychylujeme do stran...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (26)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (28)

Nakonec válec zcela vytáhneme...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (34)

Takto postupně vytáhneme všechny válce. Poznamenáme si jejich polohy (válec 1,2,3,4) i orientaci (otočení v bloku - dají se totiž nasadit axiálně o 180° pootočené)...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (35)

Vyčistíme spodní dosedací plochy válce...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (32x2)

A nasadíme nové vymezovací podložky...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (33x1)

Zkontrolujeme písty, pístní kroužky a zkontrolujeme, jestli nejsou ucpané otvory v pístech. Někdy bývají pístní kroužky zatuhlé, takže je vyčistím a rozchodím prolitím isopropylalkoholem nebo jiným uvolňovadlem. Z pístu je nesundávám. Zatuhlé pístní kroužky bývají příčinou horších kompresních tlaků a žraní oleje. Pod píst je třeba dát nějaký hadr, aby isopropylalkohol a nečistoty nešly do motoru...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (78)

Vyčistíme i dosedací plochy válce v bloku motoru...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (27x1)

Když máme zkontrolované písty, vyčištěné mazací otvory v pístech, rozchozené pístní kroužky a nasazené nové vymezovací podložky pod válci, začneme válce opatrně nasazovat zpět na písty. Každý válec na své původní místo v původní orientaci. Nasazení trvá necelé 3 minuty velice pomalé, rozvážné a opatrné práce na jeden válec. Nechápu, proč by se kvůli tomu musel zespoda kuchat píst ven, jak to všichni dělají...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (53)

Podívejte se na video. Musel sem to zoomnout, aby tam nebyl vidět můj překrásný obličej :-) ,tak sorry za kvalitu. Každopádně je potřeba postupovat opravdu opatrně, aby se nezlomily pístní kroužky...

24. Až máme nasazeny všechny válce, opět provedeme kontrolu přesahu. Při kontrole se ujistěte, že jsou válce správně dotlačeny na doraz a sedí na celé ploše (nejsou vykloněny na stranu).

25. Výměna hydroštelů (výměna hydraulických zdvihátek).
Pokud je součástí vaší opravy i výměna zdvihátek, můžete se pustit do jejich vytahování. Vytáhnout se samozřejmě dají i jindy během opravy (kdykoli po sundání hlavy motoru). Používám magnet na husím krku. Většinou s ním provádím pouze montáž nových zdvihátek...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (44)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (45)

Pro demontáž používám vyrobený tool, který se háčkem do zdvihátka zastrčí a silou se hydraulické zdvihátko vytáhne ven...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (94) Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (81)

A vložíme nová hydraulická zdvihátka (hydroštely). Nově vložené hydroštely zalijeme novým olejem...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (58)

26. Na blok položíme nové těsnění, používám originál Škoda...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (64)

Na těsnění položíme připravenou hlavu válců a jemně zajistíme matkami č. 13,11,12 a 14 (nebo jen některými z nich), prostě aby se hlava nepřeklopila dozadu. Dotáhneme jen rukou, jde jen o to, aby se hlava na novém těsnění nehoupala. Nezapomeňte dát pod matice 11 a 12 držák zapalovací lišty a pod matku 13 držák alternátoru...
Čísla šroubů hlava motoru Fabia 1.4 MPI

27. Vložíme zpět na svá místa rozvodové tyčky (někdy nazývané zdvihací tyčky)

28. Na hlavu umístíme hřídel s vahadly. Dávejte pozor, aby rozvodové tyčky správně sedly do hydroštelů a na vahadla.

29. Šrouby 1 až 10 umístíme zpět na svá místa a rukou dotáhneme. Nezapomeňte dát zpět pod šrouby 6 a 10 držák hlavy a pod šrouby 3 a 7 držák kabelů...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (8x2)

30. Momentovým klíčem dotáhneme postupně podle pořadí šrouby 1 až 10 utahovacím momentem 20 Nm.

31. Dále postupně šrouby 1 až 10 utáhneme o čtvrt otáčky (90°) pevným klíčem.

32. Znovu postupně utáhneme šrouby 1 až 10 o čtvrt otáčky (90°) pevným klíčem.

33. Momentovým klíčem dotáhneme postupně podle pořadí šrouby 11 až 14 utahovacím momentem 20 Nm.

34. Dotáhneme šrouby hřídele s vahadly momentem 25 Nm...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (11x3)

35. To nejdůležitější máme za sebou. Připojíme zpět vše, co se před opravou od hlavy odpojovalo. Malý katalyzátor k výfukovým svodům, spodní hadice od chladiče, palivová rampa, přívod paliva k rampě, konektory ke vstřikovačům, termostatu, škrtící klapce... Prostě nezapomeňte na žádné hadice, konektory, příchytky...

36. Doplníme zpět chladící kapalinu.

37. Podle potřeby vyměnit olej. Pokud se vydělávaly válce, doporučuji vyměnit olej v každém případě. Během opravy se totiž přes otvory po válcích do motoru určitě dostaly nějaké nečistoty.

38. Nastavení vůle ventilů - (základní nastavení hydraulického vyrovnávání ventilové vůle)
Pokud se měnilo pouze těsnění pod hlavou, základní nastavení hydraulického vyrovnávání ventilové vůle není třeba měnit. Pokud se měnily hydroštely nebo se vydělávaly válce, doporučuje se nastavení provést.

Pracovní postup nastavení vůle ventilů - (základní nastavení hydraulického vyrovnávání ventilové vůle)
– Odmontovat víko ventilů
– Otočit klikovým hřídelem tak, aby se ventily u 4. válce
překrývaly (sací ventil otevírá a výfukový zavírá)
– U 1. válce povolit kontramatice nastavovacích šroubů
vahadel
– Nastavovací šrouby vahadel vyšroubovat až do ztráty
kontaktu vahadla s ventilem
– Nastavovací šrouby obou vahadel lehce zašroubovat
až do obnovení kontaktu vahadla s ventilem. Postupné
zmenšování vůle kontrolovat vykyvováním seřizovaného
vahadla. Přesnou polohu kontaktu určuje bod,
kdy právě zmizí vůle.
– Z tohoto bodu dotáhnout nastavovací šrouby o dvě
otáčky. Kontramatice utáhnout momentem 13 Nm.
– U zbylých válců provést nastavení podle následující
tabulky...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou, nastavení ventilů

Po namontování nových hydraulických zdvihátek nesmí být motor po dobu 30 minut startován.
Hydraulické vyrovnávací prvky si musí sednout (jinak mohou ventily zůstat trvale otevřené a hrozí jejich dosednutí na píst).

39. Vrátíme zpět víko ventilů a připojíme zbývající hadice ke škrtící klapce.

40. Připojíme akumulátor a můžeme zkusit nastartovat.

41. Po nastartování musí zhasnout kontrolka mazání, nesmí svítit kontrolka hladiny chladící kapaliny. Nechte motor běžet, dokud se motor nedostane na pracovní teplotu.

42. Provedeme kontrolní jízdu. Při jízdě hlídáme teplotu motoru, stav chladící kapaliny, úniky oleje...

43. Ze zkušenosti říkám, že sem tam se u některých fábek správně nechytne základní nastavení škrtící klapky, obzvláště po jejím sundání ze sání a čištění. Může se to projevovat například špatným startem motoru, kolísáním otáček ve volnoběhu ale i ve vyšších otáčkách, motor může špatně táhnout, chcípat, chovat se jakoby vynechával jeden válec, ale nelze diagnostikovat který přesně (například odpojováním vstřikovačů), protože ve skutečnosti nevynechává. Rozhodně to nemusí být právě špatným základním nastavením škrtící klapky, ale je to první věc, po které byste se měli podívat.
Článek, jak funguje základní nastavení škrtící klapky, jak se dělá Vagem nebo bez něj brzy dopíšu a hodím odkaz.

Nakonec trochu nuda, ale čtěte!!!
Disclaimer
Fabii sice dokáže opravit skoro každej Pepík s desítkou klíčem a kombinačkama, ale musí mít určitou inteligenci, cit a umět číst, takže i tak musím říct, že tímto článkem neříkám, že se do výměny máte pouštět sami, že výměnu zvládne úplně a naprosto každý bez vyjímky a už vůbec ne, že ji úspěšně dokončí.

Tento disclaimer píšu proto, že se mi stalo, že se podle tohoto návodu jeden "Pepík" svou fábku neúspěšně opravit pokoušel a obvinil mě, že já jsem ten, kdo poskytnul špatný návod a že já jsem ten, kvůli komu teď auto nejede. Pána jsem pozval ke mně, že se mu na to zdarma podívám. Nakonec se ale ukázalo, že je pán prostě jen kopyto, které nejenže nedokáže pořádně číst a hlavu si neutáhl přesně podle návodu, strhal si na bloku snad všechny závity, protože prostě 90° a 180° je pro někoho to samé, ale navíc si nasadil jednu zdvihací tyčku mimo vahadlo, takže jeden válec nenasával vzduch, což se hned zjistilo kompresiometrem. Alespoň že nakonec uznal chybu, do strhaných závitů jsem mu po domluvě naházel helicoily a oprava ho vyšla relativně mastně.

Berte tedy na vědomí, že mnou níže popisovaná výměna těsnění pod hlavou, výměna hydroštelů a výměna vymezovacích podložek pod válce na fábii 1.4 MPI je pouze postup, který aplikuji já sám. Postup, který nemusí být kompletní nebo správně popsaný (ikdyž si momentálně po několika kontrolách myslím, že je správný) a nikoho nenabádám tento návod následovat a pouštět se do výměny sám na základě tohoto článku. Jsem vystudovaný autoelektronik (ne automechanik ani autoelektrikář :-) s asi 15ti letou praxí a motory prostě kuchám zhruba od 15ti let (samozřejmě nejen fábky) a vím, jak práce na motoru dovést do úspěšného konce, včetně možné a pravděpodobné potřebné diagnostiky (troubleshootingu) během opravy, pokud vše nejde podle plánu. Tento článek ani zdaleka neobsahuje vše, co by lajk o této opravě měl vědět a existuje nemalá šance, že se oprava v případě neodborného zásahu nepovede nebo že se zaseknete uprostřed opravy bez nástrojů nutných k pokračování nebo diagnostice. Taktéž je možné, že jsem v článku opomenul nějakou zásadní věc, bez které není možné opravu úspěšně dokončit. Mějte tedy na paměti, že veškeré opravy provádíte na vlastní riziko a rozhodně nejsem zvědavý na výlevy typu, že se kvůli mě něco podělalo. Tento článek můžete následovat pouze jako nějakého pomocníka, pokud se do toho opravdu sami a na svoje vlastní triko rozhodnete jít.
Zpět na začátek článku.

Čekáme na opravu :-)
Fabie-1024x576

Poslední věc na závěr.
Strašně se mi tu začaly množit emaily s žádostí o opravu a o rady. Já samozřejmě velice rád poradím, však i proto vzniknul tento článek. Ale jak tušíte, není v mých silách na to odpovídat a individuálně řešit tyto případy. Je to bohužel časově celkem dost náročné a paralelně po mejlu řešit několik aut současně prostě nejde.
Tyto výše popsané opravy (včetně jiných dalších oprav a diagnostiky jiných vozidel) dělám ve svém volném čase, kterého mám bohužel momentálně celkem málo.
Za týden, v podstatě o víkendu zvládnu tak jedno auto a to ještě přes týden jezdí většinou mladí kluci s prosbami o různá nastavení maxidotu, instalace tempomatu a další tuningy co si tak nějak vymyslí a momentálně opravdu není ten čas na řešení závad po mejlech.
Rád bych poradil všem, ale časově na to opravdu nemám :-(

Související nebo podobné články:

47 komentářů u „Výměna těsnění pod hlavou Fabia 1.4 MPI, plus výměna hydroštelů“

  1. Dobry den chci se zeptat co muze byt u 1.4mpi fabka cvakani v motoru a nepravidelny volnobeh. Klapka vycistena nastavena vagem. Ale spis me stve silne klepani

  2. Rád bych taky poděkoval autorovi článku za cenné informace a jeho čas, který napsání článku věnoval. Nenarazit na tento článek, možná bych si na výměnu vůbec netroufnul....
    Jediný bod, kdy jsem znejistěl bylo dotahování šroubů hlavy v závěru opravy. Po prvním kole utažení šroubů o 1/4 otáčky jsem nabyl dojmu, že další kolo utažení o 1/4 už prostě nebude možné (použil jsem původní šrouby a měl jsem obavu, že bych je mohl utrhnout nebo strhnout závit v bloku motoru). Nechal jsem to tedy tak, vše připojil, nastartoval, sledoval teplotu a hledal úniky kapalin. Vše bylo ok, včetně testovací jízdy. Druhý nebo možná až třetí den jsem se pokusil šrouby utáhnout o tu druhou 1/4 otáčky, a již to šlo celkem přijatelnou silou. Ještě dodám, že kromě výměny těsnění pod hlavou, jsem v motoru nic dalšího neměnil ani nic nenastavoval. Motor (205 tis. km) teď jede výborně, chladící kapalina (prozatím destilka) se neztrácí (od opravy ujeto asi 500 km). Takže ještě jednou díky autorovi, něco jsem ušetřil a něco se naučil.....a všem kutilům/nadšencům držím palce, ať se jim to taky podaří.

  3. Dobrý den,

    řeším problém na mechanice motoru, ve hře je zřejmě těsnění pod hlavou a pak patrně netěsnost ventilů, anebo pístních kroužků.
    Sháním někoho, komu bych mohl s důvěrou tuto opravu svěřit (velice jste mě zaujal s tím, že kvůli demontáži vložek nesundaváte kliku).

    Každopádně bych se chtěl minimálně otázat, zda byste byl ochoten ve chvilce času nějaké tel. konzultace?

    Děkuji předem a zanechávám zde svůj mail pro případnou reakci: filip.marvan@atlas.cz

    Buďte zdráv!

  4. Zdravím,

    můj příspěvek se zřejmě nelíbil filtru, tak vkládám ještě jednou bez internetového pseudonymu...

    Řeším problém na mechanice motoru, ve hře je zřejmě těsnění pod hlavou a pak patrně netěsnost ventilů, anebo pístních kroužků.
    Sháním někoho, komu bych mohl s důvěrou tuto opravu svěřit (velice jste mě zaujal, že kvůli demontáži vložek nesundaváte kliku a písty spodem).

    Chtěl bych se minimálně otázat, zda byste byl ochoten ve chvilce času nějaké tel. konzultace?

    Děkuji předem.
    e-mail: filip.marvan@atlas.cz

    Buďte zdráv!

  5. Zdravím do předešlého příspěvků jsem napsal jen email (pcvanda@seznam.cz). Jedná se o škoda fabií 1.4 16v 55kw, rok 2004, BA/LPG. Auto má možná motor Volkswagen ? pcvanda@seznam.cz

  6. Dobrý den, mám škodu fabii combi 1.4 16v 55kw 2004 , BA/LPG, motor je zřejmé Volkswagen. Mám potíže s druhým válcem zážeh. Při studeném občas začne blikat symbol motoru, po zahřátí (ujetí pár km) začne auto cukat začne svítit nebo blykat symbol motoru. Na volnoběh auto nepravidelně vybruje. Může to být těsnění pod hlavou ? Prosím vás o radu a případně kontakt na vás. Předem děkuju. pcvanda@seznam.cz

    1. Svíčky zapalovaci rampa netesnost v sání tím bych začal těsnění pod hlavou se projevuje trošku jinak většinou hned přístavu chod jako na tři válce ale není to oravidlo

  7. Dobrý den,
    zprvu musím pochválit, že článek je to pěkný a pěkně zpracovaný. Ale k obsahu bych měl asi pár připomínek. Třeba bych zdůraznil, že je potřeba vyměnit u toho i olej, ikdyby nebyl znečištěný prasklým těsněním, tak do něj může něco spadnout. (kdyby byl echt nový a čistý lze jej na začátku vypustit do čistě nádoby a přes jemné sítko vrátit)
    Chápu že vám asi nevadí riskovat, že se vám vozidlo vrátí, ale někteří hledají těžce místo na zvedáku, tak to dělají důsledně. Tím narážím na tu hlavu. Ačkoliv taky nejsem zastáncem pravidla hlava dole= hlava na přebroušení, tak pouze pohledová kontrola nestačí. Hlava se teplem kroutí může být křivá, nepřeměřit rovinu znamená opravovat stylem pokus omyl. (a tedy i vaše zkušenost potvrzuje, že to VĚTŠINOU vydrží). Doporučuji zkontrolovat hlavu rovným pravítkem, různě přikládáte pravítko a měříte rovinu. Jednoduše zjistíte jestli pravítko vždycky a všude dosedá celou plochou, nebo někde je mezera. (Nebojte taky jsme dávali párkrát hlavu naprasáka nijak nezkontrolovanou a taky ty auta jezdí, ale bylo to Buď a Nebo)
    Váš způsob sundávání vložek válců je zajímavý, ale takový prasácký, já osobně bych sundal rovnou vanu a zkontroloval kliku a šály. A není to kvůli tomu, abych měl LOVE, ale abych věděl že se klika protáčí volně a je v pořádku. Taky bych asi zvážil výměnu pístních kroužků, ne že by to bylo potřeba, ale spíš preventivně. Navíc montáž poté je jednodušší a profesionální.
    Každopádně toto jsou takové jenom menší prohřešky a na celém článku bych upozornol na opravdu velkou CHYBU co zde děláte a vlastně nechápu jaktože máte tolik štěstí.
    Hlavové šrouby jsou velmi křehké a pouze na jedno použití. Možná to je velmi starou konstrukcí motoru, ale už i u Felicie ty šrouby dokázaly praskout. Navíc jste nenapsal důležitost vyčištění závitů pro hlavové šrouby. Jakékoliv nečistoty v závitu kladou odpor a tím pádem se tlačí silou a zkresluje to utahovací moment. Možná chápu, že pokud jste neviděl hlavové šrouby prasklé, tak vám přijde škoda peněz za nové, ale snad každý kdo to viděl, nebo komu praskl šroub ještě před dosažením správného momentu ví, že sundaná hlava=Nové šrouby do ní.
    Tímto velmi riskujete a možná jen díky nějaké pevnější konstrukci vám to neprasklo, ovšem pokud se někdo při opravě spoléhá na štěstí není ta oprava kvalitní.

    Na konec abych nebyl jen ten zlej mechanik co chce jen z lidí tahat zbytečně peníze, tak ještě zdůrazním, že celý článek je pěkně napsaný a až na ty šrouby to není vůbec špatné a já bych byl rád, kdyby všichni mechanici odváděli takovou práci jako jste zde popsal.

    P.S. pro všechny co si myslí, že takovéto články jsou konkurencí pro dobré mechaniky a štvou je, tak vás asi zklamu. Opravdu není, naopak si myslí, že tyto články jsou spíše vítané. DObrý mechanik opravdu netrpí na nedostatek práce a lidi co chtějí ušetřit a mají odvahu si to udělat samy, tak by to stejně nějak udělali. Takhle to alespoň sníží pravděpodobnost, že to poserou a tomu mechanikovi se to dostane až po jejich opravě. Věřte je mnohem horší opravovat něco po nějaké špatném garážmistrovi, než to opravovat sám. Navíc poté mechanik lituje majitele vozidlo a není příjemné pak toho zákazníka kasírovat.

  8. Chtěl bych poděkovat za tento článek. Auta si opravuji sám,ale na výměnu zdvihátek a těsnění pod hlavou jsem si netroufal. Teď po opravě motor běží jako hodinky ,voda je čistá a nikde nic neteče, takže veliké díky a více takových článků.

  9. Zdravim potrebuju udelat tesneni pod hlavou a ty podlozky pod vlozky ale nechapu jakou tlousku mam koupit trch podlozek... kdyz vymdat ty stare tak ty nove co koupim uz maji tlousti toho rozmezi co je v prirucce? Dekuji

  10. Zdravím,v expanze mám mastný fleky.Olej neubejva,do vody mi netlakuje(hadice měký po vypnutí zahřátého motoru)výkon neztrácí.Myslite že je "načlý"těsnění pod hlavou???Najeto poctivých 100K km těsnění nebylo nikdy měněno a hlava nebyla sundána.

    1. Ano, je načnutý. Měl jsem to stejně a preventivně těsnění měnil dokud nevyžere nebo mě nenechá někde na cestě.

  11. Dobrý deň,

    chválim pekný článok na tému výmena tesnenia pod hlavou na f 1.4 mpi ! :)

    Moje auto by tiež potrebovalo takúto opravu. Ak je to možné, rád by som Vám ju zveril. Chápem že toho máte veľa a je v pohode ak nemáte čas/priestor.

    Kontakt: mh74s74@gmail.com alebo 778 790 528.

  12. Dobrý den, jsem z Jindřichohradecka a měl bych zájem o servis právě zmiňované Fabie 1.4mpi. Je to možné??

  13. Dobrý den,
    mohl by jste mi prosím prozradit z čeho máte vyrobený ten přípravek na hydroštely?

    Můj problém je ten že nemohu dostat hydroštel z bloku, jakoby naráží kov na kov je možné že je roztemovaný z vůle? Zkoušel jsem vyrobit nastroj dle dilenske přiručky ale nejde ničím vyndat. je to motor 1,4 mpi 44kw

    Máte pro mne nějako radu? Děkuji Juhaniak.

  14. Čauvec.Chtěl bych ti poděkovat za sdílení tohoto návodu.Moc nám pomohlo se v tom z orientovat.Tohle je jediná šance jak může lidstvo přežít.Sdílet informace.Máš od nás bludišťáka.Máš číslo účtu?Poslal bych příspěvek ať to tu může pokračovat a může to pomáhat dalším lidem.

    1. Ahoj, díky za nabídku, ale článek jsem nepsal pro peníze. Má to měsíčně několik stovek zobrazení, takže mi stačí, že to někdo čte a že to někomu pomáhá :-)

    2. Zdravím,ted jsem dělal přesah vložky válce 1a2 a od té doby jak nastartuju a motor se ohřeje tak mi začne vytíkat voda z nádobky,už si nevím rady,termostat je taky venku a pořád to samé,je možné že by byl onen válec výš a nějak docházelo tlakování chlad.okruhu?

    1. Zdar, omlouvám se, ale poslední dobou nemám ani pořádně čas jít se podívat na nový komenty. Práce mám tak na rok dopředu :-) :-) :-)

  15. Zdravim,

    Znami menil tesneni pod hlavou (1. Bolo origo z vyroby - olej vo vode, 2. Elring - olej vo vode, 3. Temac Origo - unika olej pri 1. valci). Voda je uz konecne v poriadku (nemiesa s olejom - nadrzka OK). Ale mam problem, ze presakuje olej v blizkosi 1 valca s pod tesneni. Vzdy sa menilo iba tesneni, nie je potrebne predsa len prebrusit hlavu? Znamy tvrdi ze hlava je OK. neviem ci niekde nie je problem pri postupe?
    Dakujem

    1. Pozdrav známeho že je kral :D hlavu dať minimálne zarovnať a pretlakovať. A určite tesnenie elring. A skontrolovať presahy

  16. Pěkně popsané, mám taky problém s autem, udělal bych si to sám, ale nevím co v případě komplikací. Nechal bych si to u Vás udělat, když by to šlo, anebo poradit, ale nevím jak se zkontaktovat ?

  17. Zdravím Vás,
    četl jsem návod- jen bych doplnil o své zkušenosti -hlavu lehce orovnám na fréze a vyměním gufera ventilu. Vdnešní době je cena pístních kroužků malá a kroužek se vyndá .z válce-měl by se vyměnit.Šrouby hlavy z nouze vrátit pouze při první demontáži pokud motor nevařil..jinak měnit..Petr 777220237

  18. Dobrý den,dnes mi auto začlo vařit (naštěstí 200m od cile) hned jsem to vypnul a koukal jsem zmizela mi chladicí kapalina a na vicku od oleje šlem ... je to těsnění pod hlavou? Děkuji za info

    1. Dobrý den, to těžko říct jen tak. Je potřeba, aby se na to někdo podíval, pokud nevíte sám jak na to. Třeba vám jen praskla hadice :-) Ten šlem sám o sobě momentálně nedokazuje, že se opravdu jedná o prasklé těsnění, ikdyž to samozřejmě možné je.

  19. Dobrý den, prosím o kontakt na opravu těsnění a hydroštelů u Fabie 1.4i. Děkuji Dostál Petr

  20. Ahoj máš pěkně napsaný disclaimer je vidět že chceš pomoct ale zároveň upozornit blbounky ze to není pro kazdyho no je to těžký dneska poradit ono to nekdy je za dobrotu na zebrotu. jen jsem chtěl dat vědět že jsme to s kámošem podle návodu udělali úspěsně. už je to asi měsíc a jezdí to. takže díky moc.

  21. Dobrý den, perfektní článek. Jasné a srozumitelné, jen asi moc nepotesite autoservisy. Koupil jsem fabii 1.4mpi od známého a všiml si oleje ve vodě až po koupi. Známý nechal tedy těsnění vyměnit na svoje náklady, ale když jsem mu říkal ať servisman zkontroluje přesahy vložek, tak mě nebral na vědomí. Najel jsem cca 150 km a ve vodě už je drobný náznak oleje, nevím jestli to jsou ještě zbytky někde z chladícího systému a nebo se dost možná objeví závada zas. V takovém případě bych rád auto svěřil někomu, kdo to udělá pořádně. Sám bych si na to troufl jedině pod dohledem... Je možné získat kontakt na autora článku? Děkuji moc. Petr Míšek.

      1. Jižní Čechy, Třeboň. Ale pokud by došlo na opravu, tak jsem asi ochotný si udělat výlet kamkoliv.

        1. No s těma "přespolmíma" je to trošku těžší. Je to práce na jeden celý den včetně vyndání vložek válců, pokud to vše půjde naprosto bez problémů a nebude třeba něco řešit, což naštěstí většinou třeba není, ale předem vědět nemůžeme. Další předpoklad bude, že se nebude sundávat sání a výfukové svody a škrtící klapka v rámci celkové údržby nebo opravy. Pak by to bylo za den. Pokud byste to chtěl komplet, bylo by to až do druhého dne. I tak za předpokladu, že se nebudou dělat další opravy, výměna ventilů, broušení sedel, nebude potřeba náhradních dílů, které by nebyly k dostání okamžitě atd... To byste asi musel zase domů a pak zase zpět do Brna a pak ještě 40 km za Brno. Je to dálka, pokud chcete poradit, zatím bysme to mohli probrat po telefonu, pokud máte zájem. Kontakt mám, můžu zavolat.

          1. Určitě bych byl rád za kontakt na Vás... Zatím si nejsem jistý jestli tam ta závada je znova nebo ne, bohužel jezdím hlavně do práce a to potrebuji jiné auto tak teď s fabii moc nenajezdim. Pokud je možnost mi zavolat, poslat zprávu nebo cokoliv, tak budu rád.

          1. Omlouvám se že reaguji takhle pozdě, ale tenkrát jsem tuto diskuzi aktualizoval a vaší odpověď že jste volal jsem neviděl?..
            Mám nepřijatý hovor z 26.6, ale je to skryté číslo na které nejde volat zpět.

            Fabie zatím šlape bez problémů, ale pořád bych uvítal SMS s vaším jménem a číslem, abych si ho mohl uložit pro případ že ho budu časem potřebovat.

            Děkuji a ať jde práce od ruky, Petr Míšek.

  22. zdravím chci se zeptat při demontáži hydroštelu a vložení nových je nutné něco potom nastavovat nebo stačí pouhá výměna ?? děkuji za odpověď

    1. Zdravím, řeknu vám to takhle. Pokud je vyměníte a nic nebudete nastavovat, může se stát, že do dalšího sundávání hlavy motor pojede bez problémů. Jejich pracovní rozmezí je relativně velké, čili jsou schopny pobrat i to co popisujete. Neznám ale vaši situaci, takže je i možné, že nějaký mechanik již některé hydroštely úmyslně nastavil tak, že pracovaly ne ve středu jejich pracovního rozmezí, ale někde na spodní nebo horní hranici. Taky se mohlo stát, že už předtím nebyly správně seřízené. V tom případě by nastavení bylo víc než vhodné. Není to tak jednoduché to popsat. Chystáte se sundávat hlavu a hydroštely nenastavovat? Nemáte s tím zkušenosti?

      1. No jde o to, že mi neustále uniká chladicí kapalina, ale s tím, že už jsem za to nechal cca 7000kc výměna vodní pumpa, termostat atd... A najednou mi řekli, že jediná věc už zbývá vadné těsnění pod hlavou řekli si za opravu 6000kc, což prostě už odmítám dávat a řekl jsem si, že si to udělám sám s tím že kromě toho vyčistit i výfukové potrubí, sami, srktici klapku atd... co by v servisu neudělali.. Ale bohužel nemám s tím žádné zkušenosti jenom to co jsem se dočetl zde a na jiných stránkách nějaké videa atd... tudíž vím že musím vyměnit všude těsnění co mi bylo řečeno nejlepší je vyměnit i šrouby k hlavě jenom nevím zda je potřeba ty hydrostely měnit jelikož toto už sem měl cca 4 roky zpět a dělali to v servisu i když nevím co vše se měnilo.. byla porušena i hlava tak jsem si říkal zda je třeba nutné ji brousit znova popřípadě na co si dát největší pozor abych to nějak nejhorším vím že jsem laik, ale to auto už mě stalo takových peněz, že už to odmítám dávat znovu do servisu kde si prostě účtují za věci které vymění a přitom zbytečně

        1. No záleží na servisu. Ta fábka se dá opravit za pár šušňů doma. Ale když tomu člověk nerozumí, tak samozřejmě nezbývá nic než ten servis, to je jasný. Ty šrouby k hlavě se taky nemusí měnit, pokud nejsou vyloženě poškozený. Já fakt nevím, proč všude kolujou takový bludy. To těsnění se dá vyměnit do tisícovky, včetně těsnění výfukových svodů a sání, dokonce i včetně vymezovacích podložek pod válce, pokud je teda všechno ostatní v pořádku a nechce to vyloženě nějakou další opravu, například podpálené ventily. Předpokládám, že se v servise ani nedělali tlakové zkoušky (ne, že by odhalili netěsnost těsnění pod hlavou, to asi ne, ale mohly odhalit jiné úniky, třeba i přes tu pumpu). Pak chápu, proč měnili pumpu a termostat. Dá se to diagnostikovat celkem spolehlivě, jestli je to to těsnění, ale je to fakt na dlouhé vysvětlování. Možná o té diagnostice taky napíšu článek, protože internet je taky plný hovadin a dohadů na toto téma.

Napsat komentář: petr štráchal Zrušit odpověď na komentář

Vyplnění jména je nepovinné.
Komentář bude automaticky zveřejněn po kontrole antispamovým filtrem.