Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (28)

Výměna těsnění pod hlavou Fabia 1.4 MPI, plus výměna hydroštelů

Jelikož občas dělám nějakou tu výměnu těsnění pod hlavou na fábii 1.4 MPI a jelikož si už hooodně dlouho slibuji, že o tom napíšu článek, kdy je lepší doba se do toho konečně pustit než po úspěšné dvacáté výměně :-)

Ve skutečnosti je výměna těsnění pod hlavou a to včetně hydroštelů na fábce 1.4 MPI velice jednoduchá a to dokonce včetně výměny vymezovacích kroužků pod válci - včetně nastavení přesahu válců, kde se nemusí sundávat vana a kuchat ven písty.

Spousta fábek má namontovaný i LPG, takže jsem většinou vybíral fotky z fábek, kde byl LPG namontovaný. Fábky bez LPG to budou mít o trošku jednodušší.

Příklad motorového prostoru u fábie 1.4 MPI s LPG, bude potřeba nějaká ta práce navíc...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (3)

Příklad motorového prostoru u fábie 1.4 MPI bez LPG, o poznání jednodušší...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (65)

Jdeme na to...

Práce se provádějí na studeném motoru.
Při práci mějte vyřazený rychlostní stupeň, proto zvláště dbejte na dobré zabezpečení vozidla proti pojezdu. Vyřazujeme právě z důvodu, kdyby se vozidlo z jakéhokoli důvodu pohnulo, aby nedošlo k vysunutí vložených válců.

1. Jako první doporučuji odpojit akumulátor. Stačí mínusová svorka. Pokud máte rádio na kód, tak mít na paměti, že po opětovném připojení ho pravděpodobně bude rádio vyžadovat.

2. Vypustit vodu z chladícího okruhu. Doporučuji oddělat víčko na vyrovnávací nádobce a uvolnit svorku na spodní velké hadici od chladiče, hadici vytáhnout a nechat odtéct maximum kapaliny. Potom víčko na vyrovnávací nádobku vraťte, aby se do ní nedostávaly nečistoty....
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (93x2)

3. Když už budete dole kvůli vypouštění chladící kapaliny, můžete zrovna odšroubovat 4 matky držící malý katalyzátor k výfukovým svodům.

4. Sundat kryt motoru

5. Odpojit konektor od  zapalovací lišty a odmontovat zapalovací lištu...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (3x2)

6. Odpojit hadici od sání ke škrtící klapce nebo rovnou demontovat celou konzoli sání i s hadicí. Drží na třech šroubech...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (3x1)

7. Odpojit všechny hadice a konektory. Je zbytečné vypisovat každou jednotlivou hadici a konektor. V podstatě se jedná o hadice od termostatu, na sání vpravo dole je schovaná hadice podtlaku k posilovači brzd, palivová hadice k rozdělovači paliva (k palivové liště). Kabely od škrtící klapky, od snímače teploty a podtlaku za škrtící klapkou, od vstřikovačů, od termostatu. U LPG fábií je toho samozřejmě víc. No prostě uvidíte co je na hlavu a sání připojeno, to odpojit. Motor by potom měl vypadat nějak takto...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (5)

Škrtící klapka, výfukové a sací potrubí se nedemontuje, sundávají se i s celou hlavou.

8. K sacímu potrubí jsou z obou boků připevněny vzpěry. Stačí odmontovat pouze šroubky přišroubované k sání a vzpěry odklonit do boku...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (68x2)

9. Odšroubovat uchycení olejové měrky, není potřeba vyndávat celý trychtýř měrky, stačí ho jen odklonit, v bloku motoru se volně otáčí.

10. Odmontovat držák motoru. Odmontovat pouze ty označené 3 matice a 2 šrouby...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (7x1)

11. Oddělat držák alternátoru, možná bude potřeba vymontovat zapalovací svíčku...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (6x1)

12. Sundáme ventilové víko...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (8)

13. Začneme povolovat šrouby hlavy motoru. Postupujeme v opačném pořadí než ve kterém se provádí montáž.

Schéma hlavy motoru s čísly šroubů...
Čísla šroubů hlava motoru Fabia 1.4 MPI
Zcela povolíme matky 11,12, a 14. Šroub a matka č.13 by měly být demontovány z kroku 11...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (67x2)

14. Dále povolíme šrouby 1 až 10 o 1/4 otáčky neboli o 90°. Povolujeme postupně podle čísel od 1 do 10...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (8x1)

15. Potom znovu povolíme šrouby 1 až 10 o 1/4 otáčky neboli o 90°. Šroub č.10 má na některých autech šestihrannou hlavu, někdy je to imbus.

16. Šrouby zcela vymontovat a popsat jejich pozice. Je nutné je vrátit zpět na jejich původní místa. Je nutno vrátit pod ně podložky, pokud tam byly.
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (11x2)

Tady přikládám popis délek šroubů a podložek pro případ, že byste šrouby omylem pomíchali...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (93)

Po demontáži šroubů se u některých fábií hlava motoru svou vahou sama odklopí směrem dozadu, proto ji opatrně přidržujte. U některých fábií je stále přilepená k bloku. V tomto případě stačí jemný poklep gumovým kladívkem. Nikdy nic nestrkejte mezi blok a hlavu!!!

17. Vymontovat šrouby držící hřídel vahadel a oddělat hřídel vahadel. Je jedno, jestli vahadla demontujete, když je hlava ještě na bloku nebo když už ji máte sundanou. Demontáž hřídele vahadel ani není nezbytně nutná, může zůstat celou dobu na hlavě jen se potom při opětovné montáži hlavy na blok hůře nasazují rozvodové tyče do vahadel...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (11x3)

18. Demontovat hřídel s vahadly...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (12)

19. Vyndat rozvodové tyčky (někdy nazývané zdvihací tyčky) a popsat jejich původní pozice. Je vhodné je vrátit na stejné místo. Pokud pozice spletete, nic se nestane, ale měli byste znovu nastavit hydroštely. Pokud rozvodové tyčky vrátíte na stejné místo, hydroštely nejsou třeba znovu nastavovat.
Pokud se kromě těsnění pod hlavou mění i hydroštely nebo podložky pod válci, hydroštely se musí nastavit znovu tak i tak.
Nastavením hydroštelů myslím provedení základního nastavení hydraulického vyrovnávaní ventilové vůle...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (12x1)

20. Sundáme hlavu motoru. Tady se naskýtá první pohled na vadné těsnění...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (70)

Po bližším prozkoumání lze na těsněních vidět různé vady...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (71)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (72)

21. Důkladně jemně očistíme a potom zkontrolujeme blok motoru. Neměly by být vidět žádné praskliny, trhliny, škrábance, ťukance, jako v tomto případě, kdy měl majitel auto v servise, kde se mu na něm pravděpodobně vyřádili nějací učni. Tohle mohlo udělat jen prvotřídní hovado. Blok totálně poničený, poškrábaný, obouchaný, na první fotce dokonce naprasklý závit, na čtvrté fotce zevnitř uražený kus bloku, který jsem potom našel na hydroštelu...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (62)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (63)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (59)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (60)

Majitel si nepřál nechat blok srovnat (opravit, zbrousit dosedací plochy), je to složitější a nákladnější než nechat zbrousit hlavu, tak se to risklo složit a i takto poničený blok dnes jezdí už druhým rokem bez sebemenšího úniku a problému.

Tady na jiném autě blok zcela v pořádku, čisté dosedací plochy, nepoškrabaný, nedotlučený, takhle by to mělo vypadat... Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (80)

Taktéž dobře očistíme dosedací plochy na vložených válcích. Nepoužíváme žádné tvrdé nástroje, jako šroubováky a podobně. Osobně používám isopropylalkohol, hadr a plastovou škrabku.

22. Důkladně očistíme a zkontrolujeme hlavu motoru. Místy je vidět, kudy to profukovalo z válce do vody...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (20x1)

Takto by měla vypadat vyčištěná hlava...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (22)

A nebo jiná čistá hlava včetně sundaného sání a výfukových svodů...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (88)

Pokud sundáváme sání a svody, vždy čistíme i jejich dosedací plochy. Vše co nejpečlivěji v rámci možností garážové opravy.
Dosedací plochy vložených válců a bloku motoru čistím plastovou škrabkou, isopropylem a hadrem. Hlavu válců a dosedací plochy sání a výfuku čistím jemnou brusnou houbičkou...

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (95)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (89)

Není dost tvrdá na to, aby hlavu poničila, ale dobře odstraní zbytky těsnění, hlava je pak krásně lesklá.
Potom je potřeba hlavu pečlivě vymýt a vyfoukat stlačeným vzduchem.

Někdy je potřeba přetěsnit i škrtící klapku. Zrovna vymontuju i snímač teploty a tlaku, vyčistím otvory a dosedací plochy a namontuji nové těsnění...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (90)

Sundávat výfukové svody, sání, škrtící klapku, snímač teploty a tlaku ve většině případů není třeba. Popis a fotky výše jsem použil jen pro informaci, kdyby se do toho někdo pustil, například pokud by věděl, že je nasáván falešný vzduch, nebo prostě pro jistotu v rámci opravy.

Šrouby sání a výfuku na hlavě se při opětovné montáži potírají měděnou pastou...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (88x2)

22. Srovnání roviny hlavy motoru při výměně těsnění pod hlavou na Fabii 1.4 MPI.
Tady ve vás pravděpodobně vzbudím trochu nejistoty, ale vězte, že rozhodně není potřeba nechat hlavu srovnávat vždy, tak jak se to všude říká a píše. A to zejména v případech, kdy jsou vložené válce utopené a vkládají se pod ně měděné podložky. Ze svých 20ti oprav jsem nechával hlavu srovnávat pouze 3x. V jednom případě byl motor silně přehřátý a dalo se předpokládat, že byla hlava silně zkroucená (tím silně myslím v desetinách mm). V dalším případě byla hlava trošku víc vyžraná od fridexu, tak aby neprotíkala, dala se srovnat a udělat tlaková zkouška. V posledním třetím případě byla na hlavě nepatrná trhlina nebo škrábanec, takže se nechala zbrousit a opět udělat tlaková zkouška. Takže v 17ti ze 17ti případů, kdy jsem hlavu srovnat nenechal motory dlouhodobě běží jak mají, bez nějakých úniků. V těchto všech případech se nikdo nevrátil s reklamací. Chce to ovšem nějakou tu praxi a dobře zhodnotit stav motoru i hlavy.

23. Zkontrolujeme přesah válců. V domácích podmínkách je dobrým pomocníkem například rovný úhelník nebo posuvné měřítko, které položíme napříč přes válec. Ujistěte se, že jsou válce dobře zasunuté dolů, až na doraz. Pomocí měrek zjistíme, jak vysoko válce přesahují nad blok motoru. Podle dílenské příručky musí přesah být 0,07 až 0,12 mm. Osobně jsem bez následných problémů skládal motor s přesahy pouze 0,02, ale také s přesahem 0,15mm. Záleží, jak majitel spěchá a kolik je ochotný do opravy investovat. Pod 0,02 bych už asi opravdu doporučil vydělat válce a nasadit nové vymezovací podložky (provést nastavení přesahu válců). Není to naprosto nic složitého...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (80)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (79)

Dodnes nechápu, proč všechny a tím myslím všechny servisy i domácí kutilové sundávají vanu a vyndávají písty ven, když je potřeba měnit podložky pod válci. Žádný servis vám to bez demontáže vany a pístů neudělá, nikde ve videích to bez této nesmyslné demontáže neuvidíte. U servisů to chápu, tam se musí vydělat ňáký ty love, ale proč si to takhle dělají i lidi v garážích??? Jde to i bez této nesmyslné demontáže pístů a sundávání vany.

23. Pokud jsou tedy válce příliš utopené (mají malý přesah), opravdu je nutné válce demontovat a nasadit nové vymezovací podložky. Prodávají se v různých velikostech. Je nutné vyměnit i původní podložky. To znamená, pokud již na válcích jsou dejme tomu podložky o výšce 0,1mm a potřebujeme přidat podložky 0,12mm, oboje tyto podložky musí být nové. Původní 0,1mm vyměníme za nové a přidáme další nové 0,12mm.

Jdeme na to.
Válec chytneme a opatrně začneme tahat nahoru, přitom válcem jemně točíme doleva a doprava. Válec v jeho ose nevychylujeme do stran...

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (26)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (28)

Nakonec válec zcela vytáhneme...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (34)

Takto postupně vytáhneme všechny válce. Poznamenáme si jejich polohy (válec 1,2,3,4) i orientaci (otočení v bloku - dají se totiž nasadit axiálně o 180° pootočené)...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (35)

Vyčistíme spodní dosedací plochy válce...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (32x2)

A nasadíme nové vymezovací podložky...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (33x1)

Zkontrolujeme písty, pístní kroužky a zkontrolujeme, jestli nejsou ucpané otvory v pístech. Někdy bývají pístní kroužky zatuhlé, takže je vyčistím a rozchodím prolitím isopropylalkoholem. Z pístu je nesundávám. Zatuhlé pístní kroužky bývají příčinou horších kompresních tlaků a žraní oleje. Pod píst je třeba dát nějaký hadr, aby isopropylalkohol a nečistoty nešly do motoru.Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (78)

Vyčistíme i dosedací plochy válce v bloku motoru...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (27x1)

Když máme zkontrolované písty, vyčištěné mazací otvory v pístech, rozchozené pístní kroužky a nasazené nové vymezovací podložky pod válci, začneme válce opatrně nasazovat zpět na písty. Každý válec na své původní místo v původní orientaci. Nasazení trvá necelé 3 minuty velice pomalé, rozvážné a opatrné práce na jeden válec. Nechápu, proč by se kvůli tomu musel zespoda kuchat píst ven, jak to všichni dělají...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (53)

Podívejte se na video. Musel sem to zoomnout, aby tam nebyl vidět můj překrásný obličej :-) ,tak sorry za kvalitu. Každopádně je potřeba postupovat opravdu opatrně, aby se nezlomily pístní kroužky...

24. Až máme nasazeny všechny válce, opět provedeme kontrolu přesahu. Při kontrole se ujistěte, že jsou válce správně dotlačeny na doraz a sedí na celé ploše (nejsou vykloněny na stranu).

25. Výměna hydroštelů (výměna hydraulických zdvihátek). Pokud je součástí vaší opravy i výměna zdvihátek, můžete se pustit do jejich vytahování. Vytáhnout se samozřejmě dají i jindy během opravy (kdykoli po sundání hlavy motoru). Používám magnet na husím krku...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (44)

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (45)

Pokud to nejde magnetem, použiju vyrobený tool, který se háčkem do zdvihátka zastrčí a silou se hydraulické zdvihátko vytáhne ven...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (94)

 

Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (81)

A vložíme nová hydraulická zdvihátka (hydroštely). Nově vložené hydroštely zalijeme novým olejem...Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (58)

26. Na blok položíme nové těsnění, používám originál Škoda...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (64)

Na těsnění položíme připravenou hlavu válců a jemně zajistíme matkami č. 13,11,12 a 14 (nebo jen některými z nich), prostě aby se hlava nepřeklopila dozadu. Dotáhneme jen rukou, jde jen o to, aby se hlava na novém těsnění nehoupala. Nezapomeňte dát pod matice 11 a 12 držák zapalovací lišty a pod matku 13 držák alternátoru...
Čísla šroubů hlava motoru Fabia 1.4 MPI

27. Vložíme zpět na svá místa rozvodové tyčky (někdy nazývané zdvihací tyčky)

28. Na hlavu umístíme hřídel s vahadly. Dávejte pozor, aby rozvodové tyčky správně sedly do hydroštelů a na vahadla.

29. Šrouby 1 až 10 umístíme zpět na svá místa a rukou dotáhneme. Nezapomeňte dát zpět pod šrouby 6 a 10 držák hlavy a pod šrouby 3 a 7 držák kabelů...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (8x2)

30. Momentovým klíčem dotáhneme postupně podle pořadí šrouby 1 až 10 utahovacím momentem 20 Nm.

31. Dále postupně šrouby 1 až 10 utáhneme o čtvrt otáčky (90°) pevným klíčem.

32. Znovu postupně utáhneme šrouby 1 až 10 o čtvrt otáčky (90°) pevným klíčem.

33. Momentovým klíčem dotáhneme postupně podle pořadí šrouby 11 až 14 utahovacím momentem 20 Nm.

34. Dotáhneme šrouby hřídele s vahadly momentem 25 Nm...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou (11x3)

35. To nejdůležitější máme za sebou. Připojíme zpět vše, co se před opravou od hlavy odpojovalo. Malý katalyzátor k výfukovým svodům, spodní hadice od chladiče, palivová rampa, přívod paliva k rampě, konektory ke vstřikovačům, termostatu, škrtící klapce... Prostě nezapomeňte na žádné hadice, konektory, příchytky...

36. Doplníme zpět chladící kapalinu.

37. Podle potřeby vyměnit olej. Pokud se vydělávaly válce, doporučuji vyměnit olej v každém případě. Během opravy se totiž přes otvory po válcích do motoru určitě dostaly nějaké nečistoty.

38. Nastavení vůle ventilů - (základní nastavení hydraulického vyrovnávání ventilové vůle)
Pokud se měnilo pouze těsnění pod hlavou, základní nastavení hydraulického vyrovnávání ventilové vůle není třeba měnit. Pokud se měnily hydroštely nebo se vydělávaly válce, je nastavení třeba provést.

Pracovní postup nastavení vůle ventilů - (základní nastavení hydraulického vyrovnávání ventilové vůle)
– Otočit klikovým hřídelem tak, aby se ventily u 4. válce
překrývaly (sací ventil otevírá a výfukový zavírá)
– U 1. válce povolit kontramatice nastavovacích šroubů
vahadel
– Nastavovací šrouby vahadel vyšroubovat až do ztráty
kontaktu vahadla s ventilem
– Nastavovací šrouby obou vahadel lehce zašroubovat
až do obnovení kontaktu vahadla s ventilem. Postupné
zmenšování vůle kontrolovat vykyvováním seřizovaného
vahadla. Přesnou polohu kontaktu určuje bod,
kdy právě zmizí vůle.
– Z tohoto bodu dotáhnout nastavovací šrouby o dvě
otáčky. Kontramatice utáhnout momentem 13 Nm.
– U zbylých válců provést nastavení podle následující
tabulky...
Fabia 1.4 MPI, výměna těsnění pod hlavou, nastavení ventilů

Po namontování nových hydraulických zdvihátek nesmí být motor po dobu 30 minut startován.
Hydraulické vyrovnávací prvky si musí sednout (jinak mohou ventily zůstat trvale otevřené a hrozí jejich dosednutí na píst).

39. Vrátíme zpět víko ventilů a připojíme zbývající hadice ke škrtící klapce.

40. Připojíme akumulátor a můžeme zkusit nastartovat.

41. Po nastartování musí zhasnout kontrolka mazání, nesmí svítit kontrolka hladiny chladící kapaliny. Nechte motor běžet, dokud se motor nedostane na pracovní teplotu.

42. Provedeme kontrolní jízdu. Při jízdě hlídáme teplotu motoru, stav chladící kapaliny, úniky oleje...

Nakonec trochu nuda.
Disclaimer
Fabii sice dokáže opravit každej Pepík s desítkou klíčem a kombinačkama, ale i tak musím říct, že tímto článkem neříkám, že se do výměny máte pouštět sami, že výměnu zvládne každý a už vůbec ne, že ji úspěšně dokončí. Mnou níže popisovaná výměna těsnění pod hlavou, výměna hydroštelů a výměna vymezovacích podložek pod válce na fábii 1.4 MPI je pouze postup, který aplikuji já sám a nikoho nenabádám tento návod následovat a pouštět se do výměny sám na základě tohoto článku. Jsem vystudovaný autoelektronik s letitou praxí a vím, jak práce na motoru dovést do úspěšného konce, včetně možné potřebné diagnostiky (troubleshootingu) během opravy, pokud vše nejde podle plánu. Tento článek ani zdaleka neobsahuje vše, co by lajk o této opravě měl vědět a existuje nemalá šance, že se oprava v případě neodborného zásahu nepovede. Taktéž je možné, že jsem v článku opomenul nějakou zásadní věc, bez které není možné opravu úspěšně dokončit. Mějte tedy na paměti, že veškeré opravy provádíte na vlastní riziko a rozhodně nejsem zvědavý na výlevy typu, že se kvůli mě něco podělalo.
(Tak snad jsem to obsáhl vše. Co jiného byste taky čekali v odstavci o zřeknutí se odpovědnosti, že?)

Čekáme na opravu :-)
Fabie-1024x576

Související nebo podobné články:

Napsat komentář

Vyplnění jména je nepovinné.
Komentář bude automaticky zveřejněn po kontrole antispamovým filtrem.